Yayınlar
Şubat 10, 2025

Halka Arz Vizyonu ve Yol Haritası

[pdfjs-viewer url=”https://www.balioglu.av.tr/wp-content/uploads/2025/02/halka-arz-vizyonu-yol-haritasi.pdf” attachment_id=”650″ viewer_width=100% viewer_height=800px fullscreen=false download=false print=false]

Halka Arz

Bir anonim şirketin paylarının Borsa İstanbul’un kotasyon şartlarına uygun olarak BIST YILDIZ PAZAR, BIST ANA PAZAR veya BIST ALT PAZAR’da işlem görmesi için yatırımcılara genel bir çağrı yapılması ve bu çağrının devamında satış gerçekleştirilmesi sürecinin tamamını halka arz olarak tanımlıyoruz. Bu süreç şirketin özel mülkiyetten çıkıp halka açık bir statü kazanmasını sağlar. Bir şirket halka arz edilmeden önce, genellikle paylarına yalnızca kurucuları, erken yatırımcıları ve belki de çalışanları sahip olabilir. Halka arz sonucunda ise, şirketin payları borsada işlem görmeye başlar ve tüm yatırımcılara açık hale gelir. Halka arz, şirket için önemli bir sermaye artırımı yöntemi olarak görülür ve aynı zamanda daha fazla prestij ve şirketin değerinin objektif bir şekilde belirlenmesi gibi avantajlar sağlar. Halka arz sonrasında şirket verileri, Borsa İstanbul’un Londra’da sahip olduğu erişim noktası (PoP) ve yetkili altyapı sağlayıcı kurumlar üzerinden dünyanın önemli finans merkezlerine, veri dağıtım kuruluşları aracılığıyla yurt içi ve yurt dışındaki yatırımcılara sürekli olarak ulaştırılır. Halka arz, şirkete yeni yatırımcılar çekmek ve uzun vadede büyümesine olanak tanımak için bir dönüm noktasıdır. Ayrıca, mevcut sahipler için şirketin bir kısmını nakde çevirme fırsatı sunar.

Halka arz süreci, bir dizi karmaşık yasal ve finansal adımdan oluşur. Bu süreçte, şirketin mali durumunun, iş planının ve gelecek hedeflerinin incelenmesi gerekir. Halka arz için “halka arz izahnamesi” hazırlanmalı ve ardından, Sermaye Piyasası Kurulunun onayına sunulmalıdır.

Yol Haritası

Halka arz, şirketler için heyecan verici bir yolculuğun başlangıcıdır; ancak bu sürecin başarıya ulaşması için önemli bir hazırlık aşaması gerekir. Şirketler, halka arzdan önce kapsamlı bir hazırlık sürecine girmeli; finansal tablolarını, iş planlarını ve pazar pozisyonlarını iyice analiz etmelidir. Bu süreç, hem şirketin değerini maksimize etmeye yardımcı olur hem de halka arzda karşılaşılabilecek riskleri minimize eder. Öncelikle, şirketin iç düzenlemelerinin gözden geçirilmesi, mali yapılarının sağlamlaştırılması ve halka arz kapsamında yatırımcılara sunulacak tüm doküman ve raporlamalarda şirketin ve yöneticilerinin vizyonunun ortaya konması gerekir.

  1. Şirket önümüzdeki 5 yıl için hedefinizi belirleyin. 5 yıllık projeksiyon ve iş planınızı çıkarın. Yöneticiler ve ortaklar şirketi nerede görmek istiyor? Stratejinizi kurgulayın. Halka arzdan sağlanacak fonun şirkete katkısı ne olacak? Yatırımcı neden şirketinize yatırım yapsın?
  2. Şirketin malvarlığı, ortaklıkları ve iştiraklerinden, şirketin faaliyetleri ile ilgisiz olanları ayıklayın. Çapraz ortaklıklar varsa sadeleştirin. Şirket içinde bulunan faaliyet dışı varlıkları ve gayrimenkulleri şirket dışına çıkartın.
  3. Halka arz danışmanlarınızı dikkatli seçin. Halka arz danışmanınız, tüm halka arz sürecini koordine edecektir. Şirket içi ve dışı en az yüz kişiyi yöneterek sürecin başarısında kilit rol oynayacaktır. Hatalı seçimde i) halka arz olmayabilir ve şirketiniz itibar kaybedebilir ii) şirketin gerçek değeri ortaya konamaz.
  4. Repütasyonu ve kredibilitesi yüksek bir bağımsız denetim şirketi ile anlaşın. Finansal tablolarınızı bağımsız denetimden geçirtin. Kayıt dışı satışınız varsa kayıt altına alın. Halka arz danışmanınızla hukukçunuzu seçip şirketinizin ön hukuk incelemesini yaptırın. Halka arzı yapacak aracı kurumlarla ilk temasları yapın.
  5. Sermaye Piyasası Kurulu tarafından belirlenen kurumsal yönetim ilkelerini tüm yönetici ve çalışanlarınıza halka arzdan önce dağıtın ve benimsetin.
  6. Potansiyel yatırımcılar, fonlar, aile ofisleri ve kreditörlerle bilgilendirme toplantıları yapın. Şirketinizin ve ortakların hedef ve vizyonlarını aktarın. Halka arz yolculuğuna çıktığınızın gizli bilgisini herhangi bir taahhüt algısı yaratmayacak şekilde paydaşlarınızla paylaşın.
  7. Kurumsal iletişim ve sosyal medya ajansınızı seçin ve şirketinizin markasını ve bilinilirliğini kuvvetlendirin.

Paylaş